Proces / Stappen

Stap 1. Kennismaking / meeting

In de meeste gevallen start een animatie of illustratie -project met een eerste kennismaking. In de meeste gevallen oriënteren we ons dan op de mogelijkheden, onmogelijkheden, tijdspad en kosten. Maar niet in de laatste plaats op de inhoud en inventariseren we samen alle ideeën en plannen we de eerstvolgende stappen globaal.

 

Meer weten?

Stap 2. Offerte
Stap 2. Offerte

Een animatie of explainer (uitlegfilm) is altijd maatwerk. Voor elk budget is er een animatie te maken, maar er is wel een kantelpunt waarop je met een tè klein budget, het doel wat je voor ogen hebt, niet gerealiseerd krijgt. Tegelijkertijd zit er in verschillende technieken enorm veel prijsverschil. ‘Character animation’ (poppetje) is tijdrovender om te animeren dan eenvoudige icoontjes. Bovendien heb je bij meerdere figuurtjes ook meerdere stemmen en voice-over nodig. Gemiddeld kosten mijn animaties of ‘explainers’ tussen de 3000,- en 8000,- euro. Voor commercials en high-end animatie ligt die prijs vaak hoger omdat er vaker een groter team achter zit.

 

Ik probeer bij elke opdracht-aanvraag zo transparant mogelijk te zijn over de prijs en daar heldere afspraken te maken. Mijn klanten zijn daar altijd heel tevreden over. Op al mijn werk zijn algemene voorwaarden van toepassing.

 

Stap 3. Conceptontwikkeling
Stap 3. Conceptontwikkeling

Wanneer we het eens zijn over de ideeën, planning, kosten en uiteraard de vorm van de animatie, gaan we het concept verder uitwerken. In de meeste gevallen levert de klant een tekst met de inhoud aan. Daarmee gaan we aan de slag om bijvoorbeeld een goede voice-over tekst te maken. In veel gevallen spreek ik zelf de voice-over in (dat scheelt ook weer kosten), maar ik vind het vanuit mijn oude onderwijsvak ook leuk om zo’n tekst te herschrijven zodat het compacter wordt en meer impact heeft.

 

Meestal komen we in deze fase ook al tot een beeld van de stijl/vorm/techniek waarin de animatie gemaakt gaat worden. Je vind op deze website veel voorbeelden van technieken en stijlen, maar er is natuurlijk veel inspiratie te vinden op het web.

Stap 4. Oplevering definitieve ‘brief’ en teksten

Voordat ik kan beginnen met de productie heb ik alle onderdelen nodig om de animatie vorm te geven. Denk daarbij aan logo’s, de definitieve voice-over tekst, artwork, stijlelementen of huistijl-kleuren bijvoorbeeld.

Stap 5. Storyboard
Stap 5. Storyboard

Bij een nieuwe opdrachtgever maak ik vaak een storyboard, maar wanneer de stijl al bekend is, omdat er bijvoorbeeld al eerder een animatie is gemaakt, sla ik dit onderdeel nog wel eens over. Tenzij daar door de klant behoefte aan is. Vaak zijn de productie-periodes dusdanig kort dat het qua tijd te veel vraagt van het totale productie proces.

Stap 6. Voice-over

De voice-over is het eerste wat wordt opgenomen bij een ‘explanimation’. Ik kan dat zelf in de studio doen met redelijk professionele apparatuur of kan je een stem kiezen bij een professioneel voice-over-bedrijf naar keuze. De animatie wordt qua timing afgestemd op de voice-over. Een voice-over tekst achteraf aanpassen is daarom erg lastig. Het is vaak behoorlijk kostbaar om achteraf de voice-over opnieuw op te nemen en opnieuw in de animatie te plakken qua timing en geluidseffecten.

Stap 7. Productie
Stap 7. Productie

Gemiddeld duurt de productie van een animatie tussen de 1 á 3 weken. En langer of korter afhankelijk van de complexiteit natuurlijk. In deze fase ben ik full-time aan het werk. Onder aan deze pagina vind je een lijst aan software die ik goed beheers. Meestal gebruik ik een reeks aan software pakketten voor 1 animatie. Bijvoorbeeld; Logic Pro voor de voice-over opnames, Adobe illustrator en After Effects voor het animeren (of Cinema 4D als het een 3D Animatie betreft)., en uiteindelijk Premiere Pro voor de montage en sound-effecten.

Stap 8. Oplevering
Stap 8. Oplevering

De oplevering gaat meestal via een mailtje met een geheime link naar de animatie of andere bestanden, waar je ze kan bekijken en beoordelen of direct downloaden naar je eigen computer.

Stap 9. Correcties

Nadat de klant de animatie heeft bekeken vindt er in de meeste gevallen nog één correctieronde plaats. Daarna ontvang je de definitieve versie ook weer via een downloadlink.

Meer weten?

Wil je meer weten over het maken van animaties? Denk je er over en twijfel je nog? Of heb je misschien een startpunt nodig. Hier leg ik e.a. uit over het proces, de kosten en waar je allemaal aan moet denken.

Software

Adobe Creative Cloud (After effects, Illustrator, InDesign, Muse, Premiere Pro, photoshop, Lightroom, Audition, Character Animator) Maxon Cinema 4d, De Vinci Resolve, Substance Painter, Mudbox, Arnold Renderer, Cycles 4D, X-particles, Hot4D, C4DtoA, Blender, Logic Pro, WordPress, Dragonframe, Office, Pages, Keynote, Numbers, Affinity Designer, Drawing, Digital Paint & Animation.

Disclaimer & Voorwaarden

Meer weten over de voorwaarden, privacy en overige gegevens?

U kun hier uw voorkeuren voor cookies aanpassen. Dit kan gevolgen hebben voor het functioneren en uiterlijk van de website.
Voorkeuren